De Kennisgroep heeft hierover recent een standpunt gedeeld aan de hand van het volgende voorbeeld.
Een groep vloggers met een journalistieke achtergrond beheert een eigen kanaal op een socialmediaplatform en publiceert wekelijks nieuwe uitzendingen. Ze verkopen geen advertenties rond hun programma, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden van het platform. Tijdens de uitzendingen vragen ze hun kijkers om donaties, zodat het kanaal kan blijven bestaan. Op hun website staan naast links naar de uitzendingen ook nieuwsitems, entertainment en een webshop met merchandise. Via een donatieknop kunnen kijkers kiezen uit verschillende maandelijkse bedragen. In ruil voor hun steun ontvangen donateurs bijvoorbeeld toegang tot een extra uitzending.De donaties worden ontvangen via het platform zelf (zoals YouTube Studio of de Super Thanks-knop) of via externe diensten als Backme, Petje.af, PayPal of Patreon. Het platform houdt hierbij een bemiddelingsvergoeding in en keert het resterende bedrag uit aan de vloggers.
Is dit inkomen? – Standpunt van de Kennisgroep
Volgens de Kennisgroep is er sprake van inkomen wanneer de werkzaamheden zijn gericht op het behalen van een geldelijk voordeel, of als het voordeel redelijkerwijs te verwachten is. In dit geval is het ontvangen van donaties aan te merken als een bron van inkomen en dus belast voor de inkomstenbelasting. Vervolgens moet worden beoordeeld of sprake is van winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden.
Noot: Het antwoord is gebaseerd op de bij ons bekende wetgeving en jurisprudentie per de hierboven aangegeven datum.